Recension: Jawbone UP

Jag gillar att mäta saker. Till en grad att det nästan är sjukligt. Jag tror jag har ärvt det från min pappa. Som i sin tur ärvt det från sin pappa. (Förövrigt hade farfar älskat att ha en Jawbone UP på sin arm, det är jag helt säker på.) Så att jag länge gått och sneglat på ett hälsoarmband är kanske ingen chock för de som känner mig.

Recension av Jawbone UP3

Av någon anledning köpte jag inget när vi var över i USA förra året men det berodde mer på förvirring om vilket band jag skulle köpa än att jag inte ville ha något. För det finns ett par på marknaden, Nike Fuelband, Fitbit och Jawbone bara för att nämna ett par.

Men så i somras försökte jag verkligen utröna vilket band som var bäst och valet föll på Jawbone UP som PT-Hanna fick köpa med sig hem från en resa till San Fransisco. Men en sak som jag saknade när jag skulle köpa min Jawbone UP var en rejäl utvärdering. Det fanns ett par jämförelser med andra på engelska men det saknades och saknas fortfarande en utvärdering från någon som har haft det på sig en längre tid. Så det här är mitt försök på det efter fyra månader med ett band på armen, varje dag.

DSC00618

Kom igång.
Att komma igång med bandet var enkelt. Plugga in det i den medföljande laddaren och låta det gå 80 minuter. Under tiden ladda ner appen från App Store och skapa ett användarkonto. Synka ihop bandet med telefonen och sedan var man igång. Inga konstigheter förutom att appen då jag köpte bandet var hysteriskt mycket fulare än den är idag.

Tracking
Jawbone håller koll på hur mycket du rör på dig. Det vill säga om du springer eller går när du rör på dig. Skulle du cykla klarar den inte av att registrera det men appen går att koppla ihop med Runkeeper och på så vis så får du en notifiering i Jawbone appen om att du cyklat i alla fall. Gillar den funktionen! När det gäller noggranhet så känns det som att bandet registrerar rätt antal steg. Har benchat mot Moves-appen och räknat (!) antal steg själv en sträcka och det stämmer väl överens med hur bandet registrerar steg.

Bandet registrerar också hur mycket du sover. För att ställa om till sovläge behöver du hålla inne den lilla knappen som finns på bandet. Bandet vibrerar till och den gröna solen blir en lila måne. Bara att knoppa in. Här har jag haft problem några gånger med att bandet ger sken av att ställa om sig till sovläge men inte gör det. Det går dock alltid att registrera sömn manuellt i efterhand om man är en fasisct när det gäller att ha statistik över vad man gör. En stor fördel med sömnläget är att bandet likt appen Sleep Cycle kan väcka dig vid det mest optimala tillfället. Eftersom det i mitt fall är aldrig tycker jag den funktionen är sådär.

DSC00624

Sync & Laddning
Bandet syncas genom att du ansluter det till hörlursuttaget på din telefon. Det finns en uppdaterad variant på bandet som syncas över Bluetooth vilket helt klart måste vara smidigare. Det är lite meckigt att ta loss bandet från armen och stoppa in det i telefonen för att synca över datorn. Laddar det gör du genom den medföljande gråa lilla sladden som du sätter bandet i och sedan ansluter till datorn.

2014-02-02 16.10.14Appen
Appen var som sagt hysteriskt ful i början men det kom en uppdatering i höstas i samband med att man släppte Jawbone UP24. Det var verkligen en otrolig förbättring där du nu kan se mer statistik och att den rent visuellt ser bättre och mer överskådlig ut.

Till en börja med ställer du in dina mål. I mitt fall att sova minst åtta timmar per natt (standard och rekommenderat) och gå minst 12000 steg (10000 är standard men lite mjäkigt). Appen hjälper dig att tracka din väg mot dina mål varje dag och i respektive vy kan du (om du syncar bandet) se hur du ligger till, hur länge du varit aktiv respektive passiv och hur mycket kalorier förbränt under dagen. Sömndelen är det dock rekommenderat att du tittar på först efter du sovit klart. När du gjort det kan du se hur kvaliteten på din sömn varit och hur lång tid det tog för dig att somna.

Kopplingar
Det går att koppla ihop Jawbone med en massa andra appar. Förutom nämnda RunKeeper går det att koppla ihop med bland annat GymPact där du måste gå 10000 steg för per dag för att det ska räknas i GymPact. Ytterligare motivation för att röra på sig. Det går också att koppla ihop med bland annat en Withings våg om man vill att ens vikt ska samlas in i Jawbone-appen.

Vad är den bra för?
Det är frågan jag ofta får när folk frågar om vad jag har kring armen. Och vad har varit vinsterna med att ha en Jawbone UP på armen? För mig tror jag det handlar om att se hur mycket eller lite man rör på sig under en vanlig dag. Tyvärr är det så att jag en normal dag rör mig rätt lite. Med ett stillasittande jobb blir det lätt så att man sitter framför sin skärm. Att få ett kvitto på hur lite jag rör mig har varit äckligt bra för att få mig att röra på mig. Ta den extra promenaden på kvällen eller ta trapporna istället för rulltrappan.

Minus
Det finns ett par riktiga minus. Att synca den via hörlursuttaget är som sagt lite meckigt men det går som sagt numera att lösa. Jag stötte för två veckor sedan på riktiga problem när min knapp som ställer om bandet helt slutade funka. Men Jawbone löste det ypperligt med att snabbt skicka ett nytt band. En annan riktigt minuspunkt tycker jag är att det saknas ett webbgränssnitt. Jag skulle verkligen vilja kunna gå in och se mer detaljerad statistik via webben.

Ska du köpa ett hälsoband?
Ja! Jag tycker det. (Du kan göra det här.)
Det är rolgit och nyttigt att se hur man rör sig och hur man sover. Och jag tror det här är en trend som bara kommer bli större och större!